HTML

A propos! Versek!

Mindaz, ami a versekről, zenékről, operákról, filmekről eszembe jut.

Friss topikok

  • nyolcasesküdt: Kösz a visszatérést, bírtam értékelni. Hvorosztovszkij állapota kétségbeejtő, azon kevesek egyik... (2017.02.01. 16:13) 2016 meg az ő vége
  • coppelia: Aki kér, annak megadatik. :-) Előbb-utóbb rászánom magam. Boldog új évetés sok kó zenét, filmet, s... (2016.12.27. 21:38) Hvorosztovszkij a MUPA-ban
  • labdajáték: A kettő feltételezi egymást: az érzelmi bevonódás, megélés és a tudatosulás. A tudatosodás csak ez... (2014.11.04. 08:54) Ida
  • coppelia: @PB: Kedves Bea! Örülök, hogy tetszett. A tanév kezdete óta ugrásszerűen megnőtt a blog keresetts... (2014.09.02. 18:52) Valaki mondja meg
  • coppelia: @labdajáték: Esterházynál minden mondat és minden elrejtett gondolat is többértelmű. Arról már ne... (2014.07.22. 15:12) Egy újabb fontos Esterházy

Címkék

a (1) abba (1) Abba (1) abbado (1) abdrazakov (1) Abouzahra Amira (1) Abouzahra Mariam (1) ábrahám (1) Agata Buzek (1) Agata Kulesza (2) Agata Trzebuchowska (1) ahmatova (1) aida (1) alagna (5) Alagna (1) álarcosbál (3) Alfredo Kraus (1) almaviva (1) Alois Mülbacher (1) alvajáró (1) álvarez (1) Amanda Majeski (1) ancsel (4) andrea (1) Anja Harteros (2) anna (1) Ann Hellenberg (1) anyegin (3) Anyegin (1) aranykoporsó (1) ária (1) Ártatlanok (1) arte (1) asako (1) attila (3) auden (3) audrey (1) auvergne i (1) aznavour (2) Aznavour (1) azucena (1) A bál (1) A bolygó hollandi (2) A két Foscari (1) A könyvtolvaj (1) a legrégebbi dal (1) A nő (1) A Rajna kincse (1) bach (2) Bajazzok (1) Baráth Emőke (1) bardon (1) barokk (1) bartoli (3) bátori (1) baudolino (1) bécaud (1) bécsi (1) beczala (2) Beczala (2) beethoven (5) Beethoven (2) bellini (1) Bergman (1) berlioz (1) berry (1) Birds of Psalms (1) Bíró Márti (1) bizet (1) bloom (1) boccanegra (3) böhm (2) Boito (1) boleyn (1) Boleyn Anna (1) borisz (1) Borogyin (1) borogyina (1) boskovsky (1) Bősze Ádám (1) botha (1) Both Miklós (1) Brahms (1) brahms (2) brel (1) Bretz Gábor (1) bruch (1) bruson (2) Budapesti Fesztiválzenekar (1) Budapest Bár (1) callas (3) calleja (1) canteloube (1) capricci (1) carreras (1) caruso (2) casals (1) Cecilia Bartoli (1) cencic (1) chevallier (1) Címkék (3) Claudio Abbado (1) Clémence Poésy (1) Complesso Barocco (1) corelli (1) cossotto (1) country (1) crow (1) csaba (1) Csajkovszkij (3) csajkovszkij (2) Cser Krisztián (2) cura (2) dal (2) dalok (1) damrau (1) Daniel Barenboim (1) Dan Ettinger (1) David Fray (1) delpy (1) Delpy (1) demis (1) dés (1) dessay (2) dezső (1) Diana Damrau (1) diego (1) Dmitry Sinkovsky (1) domingo (6) don (1) donizetti (1) Donizetti (3) Don Carlos (1) Dubóczky Gergely (2) dürrenmatt (1) dvorák (1) dvorsky (1) eco (1) Edita Gruberova (2) Elza van der Heever (1) Emily Watson (1) erdmann (2) ernani (1) Erős Adrián (1) Erwin Schrott (1) Esterházy Péter (3) Ettore Scola (1) éva (2) Eva-Maria Westbroek (1) fado (1) Fassang László (1) Faust (1) Fekete Attila (1) fidélio (1) Figato házassága (1) filharmonikusok (2) fillipeschi (1) film (12) fiorenza (1) fischer dieskau (1) fleming (6) flórez (6) foucault (1) Francesco Meli (1) freni (1) frittoli (2) furioso (1) furlanetto (6) Furlanetto (2) Garanca (1) garanca (2) Gardiner (2) gardiner (1) Gárdonyi Géza (1) gate (1) geoffrey rush (1) Geoffry Rush (1) gheorghiu (1) gidon (1) Gidon Kremer (1) gilchrist (1) giordani (1) giovanni (1) godunov (1) golden (1) görgey (1) Gounod (1) graham (1) Greenaway Peter (1) gregor (2) grigolo (3) gruberova (1) Guanqun Yu (1) gubanova (3) guerrerio (1) gynt (1) gyöngyi (1) györgy (1) hampson (2) handel (1) hatalma (1) hawk (1) Hawke (1) hegedűverseny (1) heifetz (1) Heiter Melinda (1) held (1) hepburn (2) Hétköznapi mennyország (1) Hilary du Pré (1) hoffmann (1) honegger (1) hugh (1) Hvorosztovszkij (5) hvorosztovszkij (18) hymel (1) ibsen (1) Ida (1) Ifjúság (1) Igor herceg (1) Ildar Abdrazakov (2) inga (1) irons (1) isaac (1) Isaac Stern (1) Ivan Magrí (1) IX. szimfonia (1) Jacqueline du Pré (1) janácek (1) janowitz (1) jaroussky (1) jascha (1) Jelena Obrazcova (1) jenufa (1) jeszenyin (1) Jevgynyij Nyesztyerenko (1) jevtusenko (1) Joaquin Phoenix (1) johnston (1) jónás (1) José Cura (1) Joshua Bell (1) Joyce DiDonato (4) józsef (3) juan (1) judas (1) Judi Dench (1) júlia (1) Julia Fischer (1) jurowski (1) kaiser (1) kaláka (1) Kálmán László (1) kanawa (1) karinthy (1) karl (1) Katia Guerrerio (1) kaufmann (2) Kay Pollak (1) keenlyside (1) kegyencnő (1) kennedy (2) kerns (1) Kígyótojás (1) kiri (1) kir te kanawa (1) kocsis (1) Kocsis Zoltán (1) könig (2) könyv (2) korál (1) kovalik (1) Kovalik Balázs (2) Kratseva Nadia (1) kraus (1) kremer (1) Kristóf Réka (1) kulka (1) kuplé (1) Kwiecien (2) kwiecien (3) Ladányi Andrea (1) lammermoori (2) lang (1) lanza (1) lászló (1) laurie (1) Lengyel Kamarazenekar (1) Leonard Cohen (2) leonora (1) Leo Nucci (1) Létay Kiss Gabriella (1) levine (1) lindsey (2) Linklater (1) linklater (1) liturgikus zene (1) ljubimov (1) Loretta Lynn (1) Lorin Maazel (1) Lou de Laage (1) lucia (2) lucic (1) ludwig (2) luisi (2) lukács (1) luna (1) Macbeth (1) maccabeus (1) machbet (1) mácsai (2) Madame Butterfly (1) maestri (1) mahagonny (1) mahler (1) Mamma mia 2. (1) maori (1) Marcelo Alvarez (1) mario (1) mariusz (1) Mariza (1) mariza (1) Marlis Petersen (1) márta (1) marton (2) mascagni (1) massenet (1) mattei (2) Matthew Polenzani (1) Matthew Rose (1) matthieu (1) mattila (1) Maxim Mironov (1) Maxim Vengerov (1) McVicar (1) meade (1) Medikus Zenekar (3) Mefistofele (1) meli (1) mendelssohn (1) Mendelssohn (1) mészöly (1) met (1) Michael Caine (1) Michael Lehotsky (1) mielőtt éjfélt üt az óra (1) mielőtt felkel a nap (1) mielőtt lemegy a nap (1) Mihail Petrenko (1) mihály (2) milnes (1) Mireille Mathieu (1) Mischa Maisky (1) mise (1) missa (1) monastirska (1) montand (1) Morricone Ennio (1) morris (2) Mozart (2) mozart (3) muszorgszkij (2) Nagy Zoltán Ferenc (1) nathalie (1) nemes nagy (1) nemzeti (1) népzene (1) netrebko (7) Netrebko (3) nigel (1) novikova (1) Nyikita Mihalkov (1) obazcova (1) offenbach (1) Okszana Dika (1) opera (8) örkény (1) Örkény Színház (1) orlando (1) osváth (1) Otello (2) otello (1) paganini (2) Palimo story (1) pape (1) parasztbecsület (1) Parasztbecsület (1) Párnakönyv (1) parsifal (2) Pastorale (1) Patricia Racette (1) Patricia Van Ness (1) Patrick Bruel (1) pavarotti (1) peer (1) Peter Mattei (1) Philippe Do (1) Philippe Jaroussky (1) Philoména (1) piaf (2) pilinszky (1) pillangó (1) pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) pirandello (1) pisaroni (1) polaski (1) polenzani (2) polgár (3) pomádé (1) poplavszkaja (3) prágai (1) puccini (2) Puritánok (1) puskin (1) rachmanninov (2) rácz (1) radvanovsky (2) ramón (1) ránki (1) rebeka (1) Regina Richter (1) régi zene (1) René Barbera (1) Ricarda Merbeth (1) ricarelli (1) ricci (3) Rigoletto (1) rigoletto (4) ring (2) Roberto Devereux (2) rodrigues (1) rogers (1) roocroft (1) rose (1) rossini (1) rost (2) rostropovitch (2) roussos (1) ruggiero (1) Saint-Saëns (1) Salman Rushdie (1) Salvatore Licitra (1) samuil (1) sanzon (6) sarkadi (1) sárközy (1) Sass Sylvia (1) Scarlett Johansson (1) scheier (1) Schöck Atala (2) schubert (1) Sebestyén Miklós (1) senki többet (1) Shöck Atala (1) sibelius (1) siegel (1) siegfried (1) Simic Aleksander (1) simon (1) Sissy Spacek (1) solemnis (1) Sonya Yoncheva (1) Sophie Nélisse (1) Sorrentino (1) Spike Jonze (1) Spotify (1) St. Florian Sangerknaben (1) stern (1) Stoyanova Krassimira (1) struckmann (1) Stuart Maria (1) sutherland (1) szász (1) székely (1) Szentpétervári Filharmonikusok (1) színház (1) szmirnova (1) Szutrély Katalin (1) tamás (1) tamura (1) tanulni kell (1) Tarantino (1) te (1) tebaldi (1) temető (1) terfel (8) Terfel (1) thais (1) titus (1) Titus kegyelme (1) tornatore (1) tosca (1) tovsztogonov (1) traviata (5) trójaiak (1) trubadúr (5) umberto (1) Umberto Eco (2) Urali Filharmonikus Zenekar (1) úrfi (1) váci (1) vali (1) vántus (1) vargas (4) Vashelyi György (1) végzet (1) Verdi (5) verdi (8) vers (5) villarroel (1) villazón (2) villon (1) Vincent Macaigne (1) Virtuózok (2) vivaldi (1) voigt (3) wagner (3) Wagner (3) wiedemann (1) wieniawski (1) willi (1) xerxes (1) Yannick Nézet-Seguin (1) zajick (1) zefirelli (1) Zeljko Lucic (1) zene (3) Zeneakadémia (2) zeneakdémia (1) zsoltár (1) zsukov (1) Címkefelhő

Statcounter

Tegnap este Callassal hallgattam az 1954-es Normát. Mindig lenyűgöz, jobb, mint a másik két Norma lemeze. Dráma minden hangja. Igaz, ehhez kell, hogy a partnerei is olyanok legynek mint Ebe Stignani, vagy Mario Filippeschi, Nicola Rossi-Lemeni.

Sokszor töprengtem azon, hogy vajon miért válik valaki ikonná a saját területén. Miért van, hogy a Tudósról Einstein jut eszünkbe, az Operaénekesnő pedig csak Maria Callas, még azoknak is, akik életükben nem hallgattak végig nemhogy egy operát, de még egy áriát sem? Még a vájtfülűek sem tudnának három hasonló kvalitású énekesnőt mondani Callas előtt, holott biztosan voltak. (Csak a példa kedvéért: Rosa Ponselle, Renate Tebaldi, és a harmadik nekem sem jut most eszembe.) Mi az oka, hogy Callas ma is ikon, pedig minden bűnt elkövetett, amit a saját hangja ellen el lehetett követni? Sok minden közrejátszhatott ebben, de leginkább az, hogy Maria Kalogeropoulos jó időben született. Kétségtelenül istenadta tehetség volt, ilyen talán ha kettő születik egy században. De a világhírnevét leginkább annak köszönhette, hogy a pályája egybeesett a mikrobarázdás hanglemez feltalálásával. Addig, a 78-as fordulatszámú lemezekkel egyszerűen nem lehetett egy operát meghallgatni, túl sok lemezre fért rá egy teljes darab, az állandó cserélgetés megölte az élményt. A mikrobarázda birtokolhatóvá tette az előadást, a tömegek számára is elérhetővé vált. Az operaelőadás innentől áru lett. Maria Callas neve pedig áruvédjegy.

Ez megkönnyítette Callas dolgát, de ez a lehetőség adott volt a korabeli énekesnők számára is, mégsem lett a többiekből ekkora legenda. Szerintem azért lett Callas "A Hang", mert két dolgot másként tett, mint az elődei. Egyrészt rájött, hogy az opera nem csak éneklés, hanem dráma, és a színpadon játszani kell. Ő volt az első, aki tényleg drámai hősnő volt a színpadon, aki színészi eszközöket alkalmazott, őstehetséggel, ráadásul hihetetlen profizmussal. Élt a színpadon, egy görög tragika eszköztárával rendelkezett, és ez a lemezeken is átjön. Callas óta elemi követelmény a színjátszás, nem elég szépen énekelni és közben recitálni. Callas tudatosította, hogy az opera komplex műfaj: zenedráma, nem pedig áriák egymásra felfűzött sorozata, amit a színpadon véletlenszerű pozíciókban énekelnek.

Másrészt pedig - s ez a legnagyobb különbség - Callas volt az első énekes, aki celebrity volt a maga korában, és ennek az erejére saját magától jött rá, de igazából a férje és managere Menenghini aknázta ezt ki. Ott volt a címlapokon, a pletykalapokban, mindenről tudott a világ ami vele, vagy körülötte történt, és többnyire az ő tálalásában. Mindenki követte a rivalizálását Tebaldival, a karmesterek állásfoglalásait ebben a harcban. Miután egyértelművé vált, hogy Tullio Serafin Callas-párti, mindent megtett, hogy Toscaninit is elhódítsa Tebalditól. Soha nem sikerült neki. Toscanini talán egyszer vagy kétszer vezényelte, és nem állt be a Callas-imádók közé. A fáma szerint ez élete egyik legnagyobb fájdalma volt. De a küzdelem minden lépését követhette a milánói vagy a new york-i közönség, mert megírták az újságok. Mint ahogyan azt is, hogyan veszett össze a férje a MET igazgatójával, mert kevesellte a gázsit. Vagyis napi hír volt a korabeli Való Világban.

De ezt is utánozhatta volna bárki, és akkor sem lett volna hasonló sztár. Egy dolgot nem tudott senki utánozni: a stílust. Ha csak a lemezeket hallgatjuk, akkor az igazi Callas az '50-es évek első felében ragyogott. Ekkor hallunk olyan áriákat, hogy most is beleborzongunk, és ma sem korszerűtlen. Gyönyörű hang, erőteljes és érzékeny, ragyog és mégis puha. De ez a Callas nem az a Callas, aki a szemünk előtt megjelenik. A szemünk előtt megjelenő Callas karcsú, elegáns, jól öltözött, stílusos. Olyan, mint Audrey Hepburn. Nem véletlenül. Callas Audrey Hepburn megjelenéséig majdnem százhúsz kilogram volt. Utolérhetetlen hanggal. Aztán meglátta Audrey Hepburn-t a Római vakációban, és olyan akart lenni. Kitette a fényképét az éjjeliszekrényére, és eszeveszett fogyókúrába kezdett. Sikerrel. Leadott több mint hatvan kilót, gyönyörű díva lett. A ruhái, a gyöngysorai, az ékszerei, a kalapjai mind-mind Audrey Hepburné. Az estélyi ruhák Givenchy-tól a Sabrinából, a kalapok az Álom luxuskivitelből című filmből, a "kisfekete ruhák" a Római vakációból. A hangja ugyan megváltozott, de divatlap-képes lett. Tulajdonképpen tehát az őzikeszemű Audrey Hepburn volt az, aki díva mintáját adta. (Nem mellesleg: szerintem ő volt a 20. század legszebb nője, és ezáltal azóta is nők millióinak keseríti meg az életét. Mert nem Twiggy csinált divatot a soványságból, hanem Audrey Hepburn. Akkortól akar mindenki olyan derekat, akkortól akar mindenki 0-ás méret lenni. Esélytelenül.) Callas átemelte Hollywood módszereit az opera világába. Az első média-személyiség lett ebben a műfajban.

Callas arra is rájött, hogy ő egy brand. Saját magát csinálta meg, és ezzel mintát adott. Tudott is dívaként viselkedni. Tudta viselni "magát". Ez nem megy mindenkinek, hiába a stylistok sokasága, a stílus belülről jön. Callasnak volt veleszületett ízlése, melyet jól kamatoztatott.

Ezt a brand-et sokan ki is használták: Zefirelli, Onassis és még sokan mások. De azóta ez a minta. Mivel azonban a rossz szerepválasztások miatt a hangja negyven éves korára tönkrement, ezért a tragédiája annál nagyobb. Nem lehet büntetlenül Médeá-t, Normát, Toscá-t és Izoldát(!) egyszerre énekelni, párhuzamosan egy lírai repertoárral (Lucia, Pillangókisasszony, Gilda, Mimi), még akkor sem, ha kivételes tehetsége éppen abban rejlett, hogy a többieknél jóval szélesebb hangtartományban volt fantasztikusan magabiztos. Mindent énekelt, és sok szerepet rosszkor. Amikor még nem volt felkészülve rá, vagy amikor már túl volt rajta a hangja, és olyat is szép számmal, ami nem neki való volt. Ha összehasonlítjuk a kezdeti Callas lemezfelvételeit a Díva lemezfelvételeivel, akkor a hangban érződik a különbség. De az '50-es évek második felében ez még nem akkora, hogy ne mondhatnánk mindegyikre, hogy zseniális, vagy legalábbis nagyon jó. Bár nekem személy szerint a korai felvételek jobban tetszenek. A '60-as évek elejére viszont feltűnő a különbség. Paradox módon Callas tragédiája tovább erősítette az ikon-jelleget. A hangjának elvesztése, a Jackie Kennedy Onassis-sal szemben vesztett csatája (aki szintén Audrey Hepburn stílusából nőtt ki), a depressziója, a korai halála, mind a mítoszt táplálják. A mítosz igen hamar elszakadt a gazdájától. A Mezzon viszonylag gyakran leadnak egy '60-as évek közepén készült párizsi koncertfelvételt, amin az O mio babbino caro-t énekli kifejezetten rosszul. Elcsúszik a hangja, éles, ennél álmában is jobbat énekelt bármikor. Mégis mindenki őrjöngve tapsol. Mert a Dívát akarják látni, nem az operaénekest. Már a megjelenése elég volt, hogy elhiggyék: tökéletes lesz, amit csinál. Azért ez igazi teljesítmény, egy alig két évtizedes karrier alatt, amiből mindössze bő egy évtized volt a csúcs! Ezt csak istenadta tehetség tudja megcsinálni. Callas az volt. Kár, hogy nem volt mellette senki, aki meggyőzte volna, hogy a lassítson és okosan válogasson a szerepek közül. Sokan éltek a mítoszból, és maga Callas is "Callas-függővé vált". Nem tudta elviselni, hogy a hangja már nem tökéletes, hogy már nem ő az egyetlen.

Post scriptum: Itthon kevesen tudják, hogy Callas megnevezte az általa méltónak tartott utódját: Sass Sylviát tartotta a lehetséges új Callasnak. Aki egy betegség miatt szintén nem futhatta be azt a pályát, ami a torkában volt. De ez egy másik poszt témája.

Címkék: zefirelli hepburn callas tebaldi

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://apropoversek.blog.hu/api/trackback/id/tr85195079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.