HTML

A propos! Versek!

Mindaz, ami a versekről, zenékről, operákról, filmekről eszembe jut.

Friss topikok

  • nyolcasesküdt: Kösz a visszatérést, bírtam értékelni. Hvorosztovszkij állapota kétségbeejtő, azon kevesek egyik... (2017.02.01. 16:13) 2016 meg az ő vége
  • coppelia: Aki kér, annak megadatik. :-) Előbb-utóbb rászánom magam. Boldog új évetés sok kó zenét, filmet, s... (2016.12.27. 21:38) Hvorosztovszkij a MUPA-ban
  • labdajáték: A kettő feltételezi egymást: az érzelmi bevonódás, megélés és a tudatosulás. A tudatosodás csak ez... (2014.11.04. 08:54) Ida
  • coppelia: @PB: Kedves Bea! Örülök, hogy tetszett. A tanév kezdete óta ugrásszerűen megnőtt a blog keresetts... (2014.09.02. 18:52) Valaki mondja meg
  • coppelia: @labdajáték: Esterházynál minden mondat és minden elrejtett gondolat is többértelmű. Arról már ne... (2014.07.22. 15:12) Egy újabb fontos Esterházy

Címkék

a (1) abba (1) Abba (1) abbado (1) abdrazakov (1) Abouzahra Amira (1) Abouzahra Mariam (1) ábrahám (1) Agata Buzek (1) Agata Kulesza (2) Agata Trzebuchowska (1) ahmatova (1) aida (1) Alagna (1) alagna (5) álarcosbál (3) Alfredo Kraus (1) almaviva (1) Alois Mülbacher (1) alvajáró (1) álvarez (1) Amanda Majeski (1) ancsel (4) andrea (1) Anja Harteros (2) anna (1) Ann Hellenberg (1) anyegin (3) Anyegin (1) aranykoporsó (1) ária (1) Ártatlanok (1) arte (1) asako (1) attila (3) auden (3) audrey (1) auvergne i (1) Aznavour (1) aznavour (2) azucena (1) A bál (1) A bolygó hollandi (2) A könyvtolvaj (1) a legrégebbi dal (1) A nő (1) A Rajna kincse (1) bach (2) Bajazzok (1) Baráth Emőke (1) bardon (1) barokk (1) bartoli (3) bátori (1) baudolino (1) bécaud (1) bécsi (1) beczala (2) Beczala (2) Beethoven (2) beethoven (5) bellini (1) Bergman (1) berlioz (1) berry (1) Birds of Psalms (1) Bíró Márti (1) bizet (1) bloom (1) boccanegra (3) böhm (2) Boito (1) boleyn (1) Boleyn Anna (1) borisz (1) Borogyin (1) borogyina (1) boskovsky (1) Bősze Ádám (1) botha (1) Both Miklós (1) brahms (2) Brahms (1) brel (1) Bretz Gábor (1) bruch (1) bruson (2) Budapesti Fesztiválzenekar (1) Budapest Bár (1) callas (3) calleja (1) canteloube (1) capricci (1) carreras (1) caruso (2) casals (1) Cecilia Bartoli (1) cencic (1) chevallier (1) Címkék (3) Claudio Abbado (1) Clémence Poésy (1) Complesso Barocco (1) corelli (1) cossotto (1) country (1) crow (1) csaba (1) csajkovszkij (2) Csajkovszkij (3) Cser Krisztián (2) cura (2) dal (2) dalok (1) damrau (1) Daniel Barenboim (1) Dan Ettinger (1) David Fray (1) delpy (1) Delpy (1) demis (1) dés (1) dessay (2) dezső (1) Diana Damrau (1) diego (1) Dmitry Sinkovsky (1) domingo (6) don (1) donizetti (1) Donizetti (3) Don Carlos (1) Dubóczky Gergely (2) dürrenmatt (1) dvorák (1) dvorsky (1) eco (1) Edita Gruberova (2) Elza van der Heever (1) Emily Watson (1) erdmann (2) ernani (1) Erős Adrián (1) Erwin Schrott (1) Esterházy Péter (3) Ettore Scola (1) éva (2) Eva-Maria Westbroek (1) fado (1) Fassang László (1) Faust (1) Fekete Attila (1) fidélio (1) Figato házassága (1) filharmonikusok (2) fillipeschi (1) film (12) fiorenza (1) fischer dieskau (1) fleming (6) flórez (6) foucault (1) Francesco Meli (1) freni (1) frittoli (2) furioso (1) furlanetto (6) Furlanetto (2) garanca (2) Garanca (1) gardiner (1) Gardiner (2) Gárdonyi Géza (1) gate (1) geoffrey rush (1) Geoffry Rush (1) gheorghiu (1) gidon (1) Gidon Kremer (1) gilchrist (1) giordani (1) giovanni (1) godunov (1) golden (1) görgey (1) Gounod (1) graham (1) Greenaway Peter (1) gregor (2) grigolo (3) gruberova (1) gubanova (3) guerrerio (1) gynt (1) gyöngyi (1) györgy (1) hampson (2) handel (1) hatalma (1) hawk (1) Hawke (1) hegedűverseny (1) heifetz (1) Heiter Melinda (1) held (1) hepburn (2) Hétköznapi mennyország (1) Hilary du Pré (1) hoffmann (1) honegger (1) hugh (1) hvorosztovszkij (18) Hvorosztovszkij (5) hymel (1) ibsen (1) Ida (1) Ifjúság (1) Igor herceg (1) Ildar Abdrazakov (2) inga (1) irons (1) isaac (1) Isaac Stern (1) IX. szimfonia (1) Jacqueline du Pré (1) janácek (1) janowitz (1) jaroussky (1) jascha (1) Jelena Obrazcova (1) jenufa (1) jeszenyin (1) Jevgynyij Nyesztyerenko (1) jevtusenko (1) Joaquin Phoenix (1) johnston (1) jónás (1) José Cura (1) Joshua Bell (1) Joyce DiDonato (4) józsef (3) juan (1) judas (1) Judi Dench (1) júlia (1) Julia Fischer (1) jurowski (1) kaiser (1) kaláka (1) Kálmán László (1) kanawa (1) karinthy (1) karl (1) Katia Guerrerio (1) kaufmann (2) Kay Pollak (1) keenlyside (1) kegyencnő (1) kennedy (2) kerns (1) Kígyótojás (1) kiri (1) kir te kanawa (1) kocsis (1) Kocsis Zoltán (1) könig (2) könyv (2) korál (1) kovalik (1) Kovalik Balázs (2) Kratseva Nadia (1) kraus (1) kremer (1) Kristóf Réka (1) kulka (1) kuplé (1) kwiecien (3) Kwiecien (2) Ladányi Andrea (1) lammermoori (2) lang (1) lanza (1) lászló (1) laurie (1) Lengyel Kamarazenekar (1) Leonard Cohen (2) leonora (1) Létay Kiss Gabriella (1) levine (1) lindsey (2) linklater (1) Linklater (1) liturgikus zene (1) ljubimov (1) Loretta Lynn (1) Lorin Maazel (1) Lou de Laage (1) lucia (2) lucic (1) ludwig (2) luisi (2) lukács (1) luna (1) Macbeth (1) maccabeus (1) machbet (1) mácsai (2) Madame Butterfly (1) maestri (1) mahagonny (1) mahler (1) Mamma mia 2. (1) maori (1) Marcelo Alvarez (1) mario (1) mariusz (1) mariza (1) Mariza (1) Marlis Petersen (1) márta (1) marton (2) mascagni (1) massenet (1) mattei (2) Matthew Polenzani (1) Matthew Rose (1) matthieu (1) mattila (1) Maxim Mironov (1) Maxim Vengerov (1) McVicar (1) meade (1) Medikus Zenekar (3) Mefistofele (1) meli (1) Mendelssohn (1) mendelssohn (1) mészöly (1) met (1) Michael Caine (1) Michael Lehotsky (1) mielőtt éjfélt üt az óra (1) mielőtt felkel a nap (1) mielőtt lemegy a nap (1) Mihail Petrenko (1) mihály (2) milnes (1) Mireille Mathieu (1) Mischa Maisky (1) mise (1) missa (1) monastirska (1) montand (1) Morricone Ennio (1) morris (2) Mozart (2) mozart (3) muszorgszkij (2) Nagy Zoltán Ferenc (1) nathalie (1) nemes nagy (1) nemzeti (1) népzene (1) Netrebko (3) netrebko (7) nigel (1) novikova (1) Nyikita Mihalkov (1) obazcova (1) offenbach (1) Okszana Dika (1) opera (8) örkény (1) Örkény Színház (1) orlando (1) osváth (1) Otello (2) otello (1) paganini (2) Palimo story (1) pape (1) parasztbecsület (1) Parasztbecsület (1) Párnakönyv (1) parsifal (2) Pastorale (1) Patricia Racette (1) Patricia Van Ness (1) Patrick Bruel (1) pavarotti (1) peer (1) Peter Mattei (1) Philippe Do (1) Philippe Jaroussky (1) Philoména (1) piaf (2) pilinszky (1) pillangó (1) pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) pirandello (1) pisaroni (1) polaski (1) polenzani (2) polgár (3) pomádé (1) poplavszkaja (3) prágai (1) puccini (2) Puritánok (1) puskin (1) rachmanninov (2) rácz (1) radvanovsky (2) ramón (1) ránki (1) rebeka (1) Regina Richter (1) régi zene (1) René Barbera (1) Ricarda Merbeth (1) ricarelli (1) ricci (3) rigoletto (4) Rigoletto (1) ring (2) Roberto Devereux (2) rodrigues (1) rogers (1) roocroft (1) rose (1) rossini (1) rost (2) rostropovitch (2) roussos (1) ruggiero (1) Saint-Saëns (1) Salman Rushdie (1) Salvatore Licitra (1) samuil (1) sanzon (6) sarkadi (1) sárközy (1) Sass Sylvia (1) Scarlett Johansson (1) scheier (1) Schöck Atala (2) schubert (1) senki többet (1) Shöck Atala (1) sibelius (1) siegel (1) siegfried (1) Simic Aleksander (1) simon (1) Sissy Spacek (1) solemnis (1) Sonya Yoncheva (1) Sophie Nélisse (1) Sorrentino (1) Spike Jonze (1) Spotify (1) St. Florian Sangerknaben (1) stern (1) Stoyanova Krassimira (1) struckmann (1) Stuart Maria (1) sutherland (1) szász (1) székely (1) Szentpétervári Filharmonikusok (1) színház (1) szmirnova (1) Szutrély Katalin (1) tamás (1) tamura (1) tanulni kell (1) Tarantino (1) te (1) tebaldi (1) temető (1) Terfel (1) terfel (8) thais (1) titus (1) Titus kegyelme (1) tornatore (1) tosca (1) tovsztogonov (1) traviata (5) trójaiak (1) trubadúr (5) umberto (1) Umberto Eco (2) Urali Filharmonikus Zenekar (1) úrfi (1) váci (1) vali (1) vántus (1) vargas (4) Vashelyi György (1) végzet (1) Verdi (4) verdi (8) vers (5) villarroel (1) villazón (2) villon (1) Vincent Macaigne (1) Virtuózok (2) vivaldi (1) voigt (3) wagner (3) Wagner (3) wiedemann (1) wieniawski (1) willi (1) xerxes (1) Yannick Nézet-Seguin (1) zajick (1) zefirelli (1) Zeljko Lucic (1) zene (3) Zeneakadémia (2) zeneakdémia (1) zsoltár (1) zsukov (1) Címkefelhő

Statcounter

Megint csak azzal kezdhetem, hogy igen, sőt IGEN! Bár illetlenségnek számít a nagybetűk eltúlzott használata, talán megbocsátható jelen helyzetben. Tegnap nem csalódtam, sőt, valami egészen újat tudtam meg Hvorosztovszkijról és Simon Boccanegráról is.  Lehetnék persze tárgyszerű is, de ez a poszt nem erről fog szólni. Úgy mentem  el az előadásra, hogy volt rizikója, mert mi van, ha első számú kedvencem nem azt nyújtja, amit várok, de nem  csalódtam. Annak ellenére, hogy ha összehasonlítom a két héttel ezelőtti MET-es Ernanival, akkor határozottan érezhető volt a hangján, hogy valami nyavalyával küzd.  Nem a hangszínén, hanem a hangerősségén. Ezt egyébként be is jelentették a szünetben, de nem ez volt a döntő az előadást illetően. Ez legfeljebb ott tűnt fel, amikor Boccanegra Amelia és Adorno együtt énekelnek, mert máskor dominált Hvorosztovszkij, most nem.

Ami más volt a korábbi alakításokhoz képest, az a megtört öregember bölcsessége és végtelen magánya a színpadon. Boccanegrát rendszerint úgy szokták játszani (már ha szokták egyáltalán, mert nem túl sűrűn játszott darab), hogy a kalóz megjavul a darab végére. Hvorosztovszkijnál nem kell megjavulnia, mert eredetileg sem rossz ember. Sajnos nem láttam a tavalyi MET-es Boccanegrát vele, de sejtésem szerint ott sem lehetett rossz ember. Hvorosztovszkijnál Boccanegra Maria elvesztése után maga is elveszett. Néhány hete van egy poszt a piszkozataim között, ami Domingo Boccanegrájáról szól. Nem tettem közzé, mert mindig úgy éreztem, hogy valami hiányzik belőle, nem igazán tudtam megmagyarázni, hogy miért akar Domingo Boccanegrát énekelni, és miért vállalta el anno 2009-ben a Rigolettot a mantovai élő közvetítésben. Azt  volt a véleményem, hogy nem kellene bariton szerepeket énekelnie,  nem kellene lerombolnia a mítoszt. Tegnap Hvorosztovszkij értette meg velem, hogy Domingo miért is akart Boccanegra lenni. Mert valószínűleg Boccanegra az egyik leghálásabb és legnehezebb drámai szerep az operairodalomban, és Domingo ezt el akarta játszani. (A Rigolettoban egyébként jobb volt, de ott is a dráma miatt akarhatta.)  Elismerve, hogy Domingo valószínűleg a  valaha élt tenorok egyik legnagyobbika, Boccanegraként nekem nem tetszett, mert nagyon "könnyű" a hangja ehhez a szerephez. Nem így Hvorsztovszkijé. Ahogy öregszik, úgy sötétedik a hangja, és az egész személyisége is súlyosabb. Eddig Rodrigot leszámítva nem nagyon láttuk- hallottuk abszolút pozitív hősnek, a bariton is predesztinálja az intrikus, gonosz (Luna), vagy legalábbis nem makulátlan szerepekre (Anyegin, Carlos, Rigoletto).

A tegnapi Boccanegra mélységesen egyedül érezte magát, mert hiába talált rá Ameliara, érezte, hogy ez már túl késő. Végig ott lebegett felette az elveszett paradicsom iránti vágy. Gyönyörűen énekelt az I. felvonásbeli Boccanegra -Amelia kettősben, nem rajta múlott hanem Poplavszkajan, hogy nem ez a jelenet volt az előadás  csúcspontja. Dózseként is magányos, egész élete politikai küzdelmekben telt és  ebben edződött. A második felvonásban a tanácsjelenetre azt szokták mondani, hogy Boccanegra olyan, mint Macchiavelli. Pedig nem, ha van valaki, akire Hvorosztovszkij Boccanegraja hasonlít, az Mazarin. De Mazarinnel ellentét-ben nem élvezi a "Mazarinséget". Nyugalomra és családra vágyik. Az első pillanttól tudta, és el is hittem neki, hogy tudja, hogy Paolo a bűnös, és azt is tudta, hogy Paolo egy olyan csapdába sétál, amiről fogalma sincs.   Hvorosztovszkij nagysága igazán a zárójelenetben mutatkozott meg. Viszonylag közel ültem a színpadhoz, és  ha volt a rendezésnek hibája, akkor az volt, hogy szinte az egész előadást félhomályban játszották, ezért az arcok, amelyeknek ebben a darabban óriási jelentőségük van, szinte alig látszottak. Mivel azonban én közel ültem, jól láttam, hogy mi játszódik le Boccanegra arcán. A haldokló Boccanegra méltóságát nem a királyi ősz haj adja, hanem a meghalni tudás, akkor is, ha a  későn megtalált boldogság esélye miatt élni szeretne. Hihetetlen élmény volt. Hvorosztovszkij baritonja is változik, de nem kopik. Óriási énekes.

Méltó partnere volt Furlanetto. Nem csak nagyon összeszokott páros, hanem egymásra nagyon figyelő páros. Egyik sem akarja lejátszani a másikat a színpadról. Fiesco tragédiája legalább akkora, mint Boccanegráé. Neki talán nehezebb, mert neki a tévedését is be kell ismernie. Furlanetto Fiescoja szintén magányos, csak a bosszú élteti. De a bosszú lehetőségét is elveszíti, amikor kiderül, hogy Amelia az unkokája, és Boccanegra meghal. Mi élteti majd tovább? Visszamenőleg vált értelmetlenné minden. 

Nos, Poplavszkajat most sem sikerült megszeretnem. Pedig  tényleg akartam, de nem ment. Valamivel jobb a véleményem, mint a Don Carlos Erzsébete után, de nem lesz a kedvencem, az már biztos. Fenntartom, hogy bár szép énekhang, játszani nem tud. Merev, és  a színpadi játék hiányát túlzó gesztusokkal és  fel-alá rohangálásokkal helyettesíti. Az első felvonásbeli kettősben  Hvorosztovszkijnak volt egy mozdulata, mivel megfogta Amelia kezét, és Poplavszakaja elhúzódott. Ösztönösen tette, nem szándékosan, de ezzel oda volt a kettőjük éppen megtalált intimitása. Ugyanakkor az Adornoval játszott kettősökben  nagyon szépen énekelt.  Meglepetés volt viszont az Adornot éneklő Francesco Meli. Olyan igazi, erős és mégis könnyed olasz tenor, ami annyira hiányzik a mai palettáról.

Egyszóval: igen. Igen megérte, mert élőben is olyan nagy énekes,mint amit vártam tőle. Kár, hogy nem jön Budapestre. Így kénytelen leszek én menni utána, mondjuk úgy ötszáz kilométeres sugarú körben.

Címkék: domingo meli hvorosztovszkij furlanetto poplavszkaja boccanegra

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://apropoversek.blog.hu/api/trackback/id/tr955195148

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_137695 2012.03.13. 09:49:11

Szeretem olvasni az írásaidat. ÉS rájöttem, miért mondok le a hozzászólásról: mert összetörném vele a tiszta gyermeki rajongást, amiért szeretem olvasni az írásaidat. Pedig olyanok mint egy Rorschach-teszt.

Ismeretlen_7707 2012.03.13. 17:32:26

[Labdajáték](#12005083): Köszönöm, de nem hiszek a Rorschach tesztben. Az intellektuális teljesítményben hiszek.

Ismeretlen_137695 2012.03.15. 21:33:45

Hit: gondolatébresztő a fogalomtársításod. Azonban ne zavarjuk meg a tiszta gyermeki rajongást. (hacsak az intellektuális teljesítmény tiszta gyermeki rajongásból nem fakad)