HTML

A propos! Versek!

Mindaz, ami a versekről, zenékről, operákról, filmekről eszembe jut.

Friss topikok

  • nyolcasesküdt: Kösz a visszatérést, bírtam értékelni. Hvorosztovszkij állapota kétségbeejtő, azon kevesek egyik... (2017.02.01. 16:13) 2016 meg az ő vége
  • coppelia: Aki kér, annak megadatik. :-) Előbb-utóbb rászánom magam. Boldog új évetés sok kó zenét, filmet, s... (2016.12.27. 21:38) Hvorosztovszkij a MUPA-ban
  • labdajáték: A kettő feltételezi egymást: az érzelmi bevonódás, megélés és a tudatosulás. A tudatosodás csak ez... (2014.11.04. 08:54) Ida
  • coppelia: @PB: Kedves Bea! Örülök, hogy tetszett. A tanév kezdete óta ugrásszerűen megnőtt a blog keresetts... (2014.09.02. 18:52) Valaki mondja meg
  • coppelia: @labdajáték: Esterházynál minden mondat és minden elrejtett gondolat is többértelmű. Arról már ne... (2014.07.22. 15:12) Egy újabb fontos Esterházy

Címkék

a (1) abba (1) Abba (1) abbado (1) abdrazakov (1) Abouzahra Amira (1) Abouzahra Mariam (1) ábrahám (1) Agata Buzek (1) Agata Kulesza (2) Agata Trzebuchowska (1) ahmatova (1) aida (1) alagna (5) Alagna (1) álarcosbál (3) Alfredo Kraus (1) almaviva (1) Alois Mülbacher (1) alvajáró (1) álvarez (1) Amanda Majeski (1) ancsel (4) andrea (1) Anja Harteros (2) anna (1) Ann Hellenberg (1) anyegin (3) Anyegin (1) aranykoporsó (1) ária (1) Ártatlanok (1) arte (1) asako (1) attila (3) auden (3) audrey (1) auvergne i (1) aznavour (2) Aznavour (1) azucena (1) A bál (1) A bolygó hollandi (2) A két Foscari (1) A könyvtolvaj (1) a legrégebbi dal (1) A nő (1) A Rajna kincse (1) bach (2) Bajazzok (1) Baráth Emőke (1) bardon (1) barokk (1) bartoli (3) bátori (1) baudolino (1) bécaud (1) bécsi (1) beczala (2) Beczala (2) beethoven (5) Beethoven (2) bellini (1) Bergman (1) berlioz (1) berry (1) Birds of Psalms (1) Bíró Márti (1) bizet (1) bloom (1) boccanegra (3) böhm (2) Boito (1) boleyn (1) Boleyn Anna (1) borisz (1) Borogyin (1) borogyina (1) boskovsky (1) Bősze Ádám (1) botha (1) Both Miklós (1) Brahms (1) brahms (2) brel (1) Bretz Gábor (1) bruch (1) bruson (2) Budapesti Fesztiválzenekar (1) Budapest Bár (1) callas (3) calleja (1) canteloube (1) capricci (1) carreras (1) caruso (2) casals (1) Cecilia Bartoli (1) cencic (1) chevallier (1) Címkék (3) Claudio Abbado (1) Clémence Poésy (1) Complesso Barocco (1) corelli (1) cossotto (1) country (1) crow (1) csaba (1) Csajkovszkij (3) csajkovszkij (2) Cser Krisztián (2) cura (2) dal (2) dalok (1) damrau (1) Daniel Barenboim (1) Dan Ettinger (1) David Fray (1) delpy (1) Delpy (1) demis (1) dés (1) dessay (2) dezső (1) Diana Damrau (1) diego (1) Dmitry Sinkovsky (1) domingo (6) don (1) donizetti (1) Donizetti (3) Don Carlos (1) Dubóczky Gergely (2) dürrenmatt (1) dvorák (1) dvorsky (1) eco (1) Edita Gruberova (2) Elza van der Heever (1) Emily Watson (1) erdmann (2) ernani (1) Erős Adrián (1) Erwin Schrott (1) Esterházy Péter (3) Ettore Scola (1) éva (2) Eva-Maria Westbroek (1) fado (1) Fassang László (1) Faust (1) Fekete Attila (1) fidélio (1) Figato házassága (1) filharmonikusok (2) fillipeschi (1) film (12) fiorenza (1) fischer dieskau (1) fleming (6) flórez (6) foucault (1) Francesco Meli (1) freni (1) frittoli (2) furioso (1) furlanetto (6) Furlanetto (2) Garanca (1) garanca (2) Gardiner (2) gardiner (1) Gárdonyi Géza (1) gate (1) geoffrey rush (1) Geoffry Rush (1) gheorghiu (1) gidon (1) Gidon Kremer (1) gilchrist (1) giordani (1) giovanni (1) godunov (1) golden (1) görgey (1) Gounod (1) graham (1) Greenaway Peter (1) gregor (2) grigolo (3) gruberova (1) Guanqun Yu (1) gubanova (3) guerrerio (1) gynt (1) gyöngyi (1) györgy (1) hampson (2) handel (1) hatalma (1) hawk (1) Hawke (1) hegedűverseny (1) heifetz (1) Heiter Melinda (1) held (1) hepburn (2) Hétköznapi mennyország (1) Hilary du Pré (1) hoffmann (1) honegger (1) hugh (1) Hvorosztovszkij (5) hvorosztovszkij (18) hymel (1) ibsen (1) Ida (1) Ifjúság (1) Igor herceg (1) Ildar Abdrazakov (2) inga (1) irons (1) isaac (1) Isaac Stern (1) Ivan Magrí (1) IX. szimfonia (1) Jacqueline du Pré (1) janácek (1) janowitz (1) jaroussky (1) jascha (1) Jelena Obrazcova (1) jenufa (1) jeszenyin (1) Jevgynyij Nyesztyerenko (1) jevtusenko (1) Joaquin Phoenix (1) johnston (1) jónás (1) José Cura (1) Joshua Bell (1) Joyce DiDonato (4) józsef (3) juan (1) judas (1) Judi Dench (1) júlia (1) Julia Fischer (1) jurowski (1) kaiser (1) kaláka (1) Kálmán László (1) kanawa (1) karinthy (1) karl (1) Katia Guerrerio (1) kaufmann (2) Kay Pollak (1) keenlyside (1) kegyencnő (1) kennedy (2) kerns (1) Kígyótojás (1) kiri (1) kir te kanawa (1) kocsis (1) Kocsis Zoltán (1) könig (2) könyv (2) korál (1) kovalik (1) Kovalik Balázs (2) Kratseva Nadia (1) kraus (1) kremer (1) Kristóf Réka (1) kulka (1) kuplé (1) Kwiecien (2) kwiecien (3) Ladányi Andrea (1) lammermoori (2) lang (1) lanza (1) lászló (1) laurie (1) Lengyel Kamarazenekar (1) Leonard Cohen (2) leonora (1) Leo Nucci (1) Létay Kiss Gabriella (1) levine (1) lindsey (2) Linklater (1) linklater (1) liturgikus zene (1) ljubimov (1) Loretta Lynn (1) Lorin Maazel (1) Lou de Laage (1) lucia (2) lucic (1) ludwig (2) luisi (2) lukács (1) luna (1) Macbeth (1) maccabeus (1) machbet (1) mácsai (2) Madame Butterfly (1) maestri (1) mahagonny (1) mahler (1) Mamma mia 2. (1) maori (1) Marcelo Alvarez (1) mario (1) mariusz (1) Mariza (1) mariza (1) Marlis Petersen (1) márta (1) marton (2) mascagni (1) massenet (1) mattei (2) Matthew Polenzani (1) Matthew Rose (1) matthieu (1) mattila (1) Maxim Mironov (1) Maxim Vengerov (1) McVicar (1) meade (1) Medikus Zenekar (3) Mefistofele (1) meli (1) mendelssohn (1) Mendelssohn (1) mészöly (1) met (1) Michael Caine (1) Michael Lehotsky (1) mielőtt éjfélt üt az óra (1) mielőtt felkel a nap (1) mielőtt lemegy a nap (1) Mihail Petrenko (1) mihály (2) milnes (1) Mireille Mathieu (1) Mischa Maisky (1) mise (1) missa (1) monastirska (1) montand (1) Morricone Ennio (1) morris (2) Mozart (2) mozart (3) muszorgszkij (2) Nagy Zoltán Ferenc (1) nathalie (1) nemes nagy (1) nemzeti (1) népzene (1) netrebko (7) Netrebko (3) nigel (1) novikova (1) Nyikita Mihalkov (1) obazcova (1) offenbach (1) Okszana Dika (1) opera (8) örkény (1) Örkény Színház (1) orlando (1) osváth (1) Otello (2) otello (1) paganini (2) Palimo story (1) pape (1) parasztbecsület (1) Parasztbecsület (1) Párnakönyv (1) parsifal (2) Pastorale (1) Patricia Racette (1) Patricia Van Ness (1) Patrick Bruel (1) pavarotti (1) peer (1) Peter Mattei (1) Philippe Do (1) Philippe Jaroussky (1) Philoména (1) piaf (2) pilinszky (1) pillangó (1) pillangókisasszony (1) Piotr Beczala (1) pirandello (1) pisaroni (1) polaski (1) polenzani (2) polgár (3) pomádé (1) poplavszkaja (3) prágai (1) puccini (2) Puritánok (1) puskin (1) rachmanninov (2) rácz (1) radvanovsky (2) ramón (1) ránki (1) rebeka (1) Regina Richter (1) régi zene (1) René Barbera (1) Ricarda Merbeth (1) ricarelli (1) ricci (3) Rigoletto (1) rigoletto (4) ring (2) Roberto Devereux (2) rodrigues (1) rogers (1) roocroft (1) rose (1) rossini (1) rost (2) rostropovitch (2) roussos (1) ruggiero (1) Saint-Saëns (1) Salman Rushdie (1) Salvatore Licitra (1) samuil (1) sanzon (6) sarkadi (1) sárközy (1) Sass Sylvia (1) Scarlett Johansson (1) scheier (1) Schöck Atala (2) schubert (1) Sebestyén Miklós (1) senki többet (1) Shöck Atala (1) sibelius (1) siegel (1) siegfried (1) Simic Aleksander (1) simon (1) Sissy Spacek (1) solemnis (1) Sonya Yoncheva (1) Sophie Nélisse (1) Sorrentino (1) Spike Jonze (1) Spotify (1) St. Florian Sangerknaben (1) stern (1) Stoyanova Krassimira (1) struckmann (1) Stuart Maria (1) sutherland (1) szász (1) székely (1) Szentpétervári Filharmonikusok (1) színház (1) szmirnova (1) Szutrély Katalin (1) tamás (1) tamura (1) tanulni kell (1) Tarantino (1) te (1) tebaldi (1) temető (1) terfel (8) Terfel (1) thais (1) titus (1) Titus kegyelme (1) tornatore (1) tosca (1) tovsztogonov (1) traviata (5) trójaiak (1) trubadúr (5) umberto (1) Umberto Eco (2) Urali Filharmonikus Zenekar (1) úrfi (1) váci (1) vali (1) vántus (1) vargas (4) Vashelyi György (1) végzet (1) Verdi (5) verdi (8) vers (5) villarroel (1) villazón (2) villon (1) Vincent Macaigne (1) Virtuózok (2) vivaldi (1) voigt (3) wagner (3) Wagner (3) wiedemann (1) wieniawski (1) willi (1) xerxes (1) Yannick Nézet-Seguin (1) zajick (1) zefirelli (1) Zeljko Lucic (1) zene (3) Zeneakadémia (2) zeneakdémia (1) zsoltár (1) zsukov (1) Címkefelhő

Statcounter

18.
szeptember

Mese titok nélkül

coppelia  |  5 komment

Megint nekifutottam, hogy megszeressem  Offenbach: Hoffmann meséi-t, és megint nem sikerült. Tulajdonképpen  nem sok esélyt adtam neki,  inkább csak megszokásból próbálkoztam,  na és azért, mert szeretném megérteni miért  rajonganak érte. Még  olyanok is, akiknek adok, vagy adtam a véleményére. Van lemezem, Z-től kaptam,  néha hallgatom is, de a  Olympia áriája hidegen hagy (miközben elismerem, hogy az egyik legnehezebb koloratúra, és hülyén mozogva nyilván még nehezebb elénekelni), de nem érint meg. Ugyanez a helyzet a harmadik felvonásbeli slágerrel. Ha már, akkor a második felvonásban a Múzsa áriája sokkal szebb, és az  Antonianak írt áriák is szívhez szólóbbak, mint a Giuliettának írtak, ezeket mégsem énekli sosem senki.
Szombaton  állítólag pazar rendezést láttunk a MET-ből, nekem sok volt a színpadi erotika,  és a  jelmezekből is visszavehettek volna. Nem igazán lehetett fogást találni Joseph Calejján, minden a helyén volt, neki való szerep.  Netrebko ebben is szerepelt,  és a Boleyn Annával ellentétben Antonia neki való szerep. Még a könnye is kicsordult, miközben búcsúzott az élettől. Jekatyerina Gubanovára osztani Giuliettát, hát legalábbis merész vállakozás. Hacsak az nem motiválta a rendezőt, hogy egy kurtizán a szterotípiák szerint közönséges. Gubanova jelmeze az volt, időnként attól féltem, hogy elhagyja a mellét. De nem ez a legnagyobb baj vele, hanem hogy sok. Mindenben sok, semmiben nem ismer mértéket, nincsenek szünetei.
A Múzsát Kate Lindsey énekelt, aki nem csak légiesen szép, hanem kiváló énekes és színész is. Miatta érte meg elmenni, és a csavargókat éneklő Alan Heldért.

Mi a bajom mégis a Hoffmannal?  Leginkább az, hogy nem vagyok nagy rajongója  Offenbachnak, és a francia nagyoperának,  de Hoffmann még egy fajankó is.  Annyira kiszámítható minden ostobasága, hogy ezt még az áriák sem tudják feledtetni. Az összes  szerelmes és álszerelmes (nem hihető, hogy egyik mondatról a másikra beleszeret egy kurtizánba, mint ahogyan azon is csak  bosszankodni lehet, hogy egy gépbe zúg bele) mondanivalója nevetséges, és még  a happy ending  is hibádzik. Szóval  egy rossz szappanopera.* Szerencsétlen Hoffmannunk eléggé együgyű,  mindig egyetlen tulajdonságot szeret egy nőben, miközben ott van mellette a Múzsa, akiben minden  ott van, amit főhősünk szeret, és ahogy ez az életben szokott lenni, észre sem veszi.  Lindsey finoman, távolságtartóan nézi és szenved, egy idő után lemondó, cinikus mosollyal veszi tudomásul, hogy hiába a költő iránti szerelme, ez az idióta nem lát közelre, és neki itt nem terem babér. Hiába mesél Hoffmann,  tudjuk mi fog történni, nincs titok a mesében, az pedig milyen mese,  amiben egy csöppnyi titok sincs? És az esélye sem a boldog végkifejletnek. De a tragikum is hiányzik, mert nem a gonosz ármány akadályozza a boldogságot, hanem Hoffmannunk hülyesége. Na ezért nem szeretem a Hoffmann meséit!

 

*Ezért valószínűleg megköveznek a Hoffmann rajongók! Bocs, magánvélemény, írói munkásságom része.

 

Címkék: offenbach lindsey hoffmann netrebko held gubanova

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://apropoversek.blog.hu/api/trackback/id/tr405195182

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_137695 2012.09.18. 12:41:20

Miért illetve mit kedvelsz azokban az operákban, amiket szeretsz? Ezeket a dolgokat a valóságban - a te valóságodban és a másokéban is kedveled-e? Az én értelmezésemben arról szól Hoffmann nemszereteted, hogy a téves programozás miatti viselkedési és érzelmi állapot (tudatállapot) által irányított, önsorsrontó személyiség, mely így mégis a "programozók" kiszolgáltatottjává teszi az egyén boldogságát, ez az, amit elutasítasz, mind a magad, mind mások életében. Vajon a Hoffmann-féle önsorsrontók számára van-e lehetőség mégis megtalálni a boldogságot?

Ismeretlen_7707 2012.09.18. 20:13:49

[Labdajáték](#12738040): Teljesen félreérted, de nyilván én voltam a félreérthető. Nekem nem pszichológiai, hanem esztétikai problémám van a darabbal. Ezt a konfliktust meg lehetett volna úgy is írni, hogy jó legyen, hogy hihető legyen. Egyszerűen egy rossz libretto. Nincs feszültség a Múzsa és Hoffmann között, Hoffmann szerelmei is hiteltelenek, de lehetnének hitelesek is, csak rosszul vannak megírva. Nem kívánnám elemezni Hoffmann pszichéjét, mert nincs megírva neki. Ez szimplán esztétikai és főként dramaturgiai kérdés.

Ismeretlen_137695 2012.09.19. 09:45:44

Összefügg-e esztétikum és pszichikum? Ha igen, akkor nem elegendő csak az esztétikumot kiemelni, vizsgálni. Ha nem, akkor szükséges az esztétikumot abszolútumként meghatározni. Azért szeretem olvasni az írásaidat, mert szenvedélyesek. Nem csupán rajongást, hanem szenvedélyt, mégpedig intellektuális formába bújtatott szenvedélyt érzek benne. Ettől élő az írásod, ettől emberi. Különben csak egy logikai robot lennél. Vajon, akik rajonganak Hoffmann meséi-ért, azok látják-e az általad negatívumként értékelt hoffmanni tulajdonságot/viselkedést, vagy valamilyen más értelmezési pontról nézve hitelesnek érzékelik azt, amit te nem? Tehát értelmezés függő-e az esztétikum, a dramaturgia, vagy nem? Ha értelmezésfüggő, akkor az individuális értelmezések különbözősége miatt egyesek szeretik, mások nem. Az individuális értelmezési különbözőségek pedig személyiség illetve tudatállapotfüggőek. ÉS ebben az esetben az esztétikum - nevezzük inkább szépérzetnek, szépélménynek - pszichikumfüggő. Pontosabban társadalmi, kulturális illetve individuális mémek által irányított. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lehessen szeretni, vagy nem szeretni. Mégcsak le sem von a rajongás mértékéből, s nem is ítéli el sem a rajongót, sem a nem rajongót. Ez csak annyit jelent, hogy a folyamat feltárása, mely a szeretem/nem szeretem érzet megjelenéséhez és kifogalmazásához vezet izgalmas, érdekes játék a kutató elme számára, az elmével, az elméről.

Ismeretlen_7707 2012.09.19. 14:01:04

[Labdajáték](#12740895): Nyilván valamilyen szinten összefügg, de ez engem momentán nem érdekel. A zene, a képzőművészet, a film iránti rajongás, vagy a bélyeggyűjtés, Hello Kitty babák gyűjtése egyfajta pszichikai állapot függvénye, de a végeredményt tekintve (mindaddig, míg nem kóros és másokat zavaró a rajongás) mindegy. Nálam az operarajongás, és a Hoffmann-utálat nem kóros (legalábbis ezt remélem). Aki szereti a Hoffmannt, többnyire a zenéje miatt szereti, többektől hallottam, hogy az áradó, hömpölygő, könnyen befogadható zene miatt kedveli. (Mindenesetre sokkal könnyebb egy Offenbachot befogadni, mint egy Wagnert.) Én nem szeretem a posztban leírtak miatt, de chaqun à son goût, avagy gusztus dolga. Nem szeretném a véleményemet senkire ráerőltetni és túlmagyarázni sem. Ez egy vélemény- és ego blog, amit lehet szeretni és nem szeretni, lehet egyetérteni vagy egyet nem érteni az ott leírtakkal, de nem érdemes többet beleképzelni, mint ami. Ez jutott eszembe a zenehallgatás alatt, jelzem nem először, de a mostani előadás alatt jutottam el oda, hogy posztoljam is. Nem akarok a Hoffmann-fanokkal vitatkozni, csupán annyit akartam jelezni, hogy én nem szeretem.

Ismeretlen_137695 2012.09.21. 08:40:32

Nos, akkor maradjon meg a szeretem/nem szeretem dolog ezen a szinten. Hiszen - mint tudjuk - a tudat nem elég erős a mélységek megismerésére, megélésére. Ezért is alakult ki a művészet, mint kifejezési mód.